Audax Textielmuseum

Op 9 maart bezocht ik samen met Machteld Hagnauer het Audax Textielmuseum. Het Textielmuseum in Tilburg heeft vier permanente deelcollecties: textieltechniek, industriële cultuur, textielvormgeving en beeldende kunst.  Vooral textielvormgeving en beeldende kunst vond ik interessant.
Voor textielvormgeving gaf het museum kunstenaars en ontwerpers de mogelijkheid om experimentele stoffen, installaties, wandkleden en zitobjecten te maken. Hieruit ontstond een interessante textielcollectie, met objecten uit het voorproces zoals schetsen, ontwerpen en kleur- en garenproeven. Bij beeldende kunst kun je bijvoorbeeld denken aan “textiele” sieraden en draagbare objecten.

De permanente collectie van het museum heb ik al regelmatig bezocht. Deze keer stond mijn bezoek dan ook vooral in het teken van mijn interesse naar de tentoonstelling van Christien Meindertsma. De hoofdrol in haar tentoonstelling is de herkomst van producten. Wat me het meeste bij bleef van haar tentoonstelling, is de lijst van producten die gemaakt worden van één varken. Ik was tegelijkertijd geïnteresseerd en afgeknapt.

 

 

Geef een reactie

