The experience economy van Coca Cola

Experience Economy is het gebruik maken van het gevoel van mensen. Het gaat om het gevoel dat je krijgt bij een merk, net dat beetje extra’s, het prikkelen van zintuigen of een persoonlijke touch aan een product.

Als ik denk aan experience economy, denk ik vrijwel meteen aan het merk Coca Cola. Ik denk meteen aan de verschillende reclames en één van de catchy slogans “Open happiness”.

 

 

Coca Cola is afgelopen jaren begonnen met het experimenteren met geuren in Nederlandse supermarkten om het koopgedrag van de consument te beïnvloeden. In 2008 begon het merk met een display in de vorm van een minivoetbalstadion die de geur van vers gemaaid gras verspreidde, deze marketingstunt sloot precies aan op het Europees Kampioenschap.

Dit was de eerste keer dat er in een supermarkt bewust geur werd ingezet als marketinginstrument.  Ik vind het interessant omdat ik bijna nooit een voorbeeld hoor van geurmarketing. Toen ik verder zocht, bleek dat geurmarketing in supermarkten in opkomst is en dat er zelfs bedrijven zijn met dit specialisme, bijvoorbeeld AllSense.

Een andere vorm van experience door Coca Cola zijn de drie marionetpoppen die ze gebruiken in de reclames voor “Get Glam With Diet Coke” en “Love It Light“. Ik vind de reclame erg speels en leuk omdat de poppetjes gericht zijn op vrouwen. Ik vind het inspirerend omdat Coca Cola steeds weer iets nieuws weet te verzinnen op het gebied van marketing en omdat er inmiddels verschillende varianten zijn van reclames met de marionetpoppen.

 

 

Om even terug te komen op de slogan “Open happiness” heeft Coca Cola verschillende belevingen ingezet. Allereerst was hier een gewone Coca Cola automaat. Of toch niet? Het is erg interessant omdat Coca Cola zeker de happiness brengt!

 

 

Laatste voorbeeldje, de truck!

 

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: